Тернистий шлях лікарняного
Як повідомляє відділ страхових виплат та матеріального забезпечення, результати аналізу звернень застрахованих осіб, що надходять на адресу управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Київській області, за характером порушених у них питань стосуються передусім виплати матеріального забезпечення.
У своїх зверненнях застраховані особи інформують про неотримання коштів за поданими на підприємство лікарняними листками (копіями лікарняних листків).
Під час з’ясування спеціалістами обласного управління обставин невиплати допомоги з тимчасової втрати працездатності стає відомо, що в 99 % випадків основна причина неотримання коштів – відсутність зареєстрованої заяви-розрахунку в органах Фонду.
Заява-розрахунок – це основний документ, що містить інформацію про нараховані застрахованим особам суми матеріального забезпечення за їх видами і є підставою для фінансування страхувальників.
Рішення про призначення матеріального забезпечення та надання соціальних послуг приймається спеціально створеною комісією (уповноваженим) із соціального страхування, що створюється (обирається) на підприємстві.
Комісія (уповноважений) із соціального страхування здійснює контроль за правильним нарахуванням і своєчасною виплатою матеріального забезпечення, приймає рішення про відмову в його призначенні, про припинення виплати матеріального забезпечення (повністю або частково), розглядає підставу і правильність видачі листків непрацездатності та інших документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення та соціальних послуг.
Від належної організації роботи комісії (уповноваженого) із соціального страхування залежить впорядкованість та результативність її діяльності, а отже, правомірне та своєчасне призначення працівникам підприємства (застрахованим особам) матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду.
Законодавством визначено, що комісія (уповноважений) із соціального страхування проводить засідання відповідно до затвердженого нею плану, але не рідше двох разів на місяць. Уповноважений із соціального страхування всі рішення приймає самостійно по мірі надходження відповідних звернень застрахованих осіб. Рішення комісії (уповноваженого) із соціального страхування підприємства обов’язково оформлюються протоколом встановленого зразка в день їх прийняття.
На підставі протоколу готується заява-розрахунок із зазначенням суми матеріального забезпечення і передається до органів Фонду за місцем реєстрації підприємства.
Робочі органи Фонду перевіряють правильність оформлення заяви-розрахунку, проводять реєстрацію чи повертають її на доопрацювання.
Протягом 10 днів із дня надходження заяви-розрахунку Фонд проводить фінансування за нарахованими застрахованим особам сумами на окремий поточний рахунок для зарахування страхових коштів у банках в порядку, встановленому Національним банком України.
Страхувальник після надходження коштів від Фонду зобов’язаний забезпечити перерахування (виплату) коштів працівнику в найближчий день виплати заробітної плати (авансу).
Практика показує, що період від подання застрахованою особою листка непрацездатності до подання заяви до органів Фонду щодо надання фінансування, вимірюється не те що днями, а навіть місяцями.
Лікарняний проходить складний механізм опрацювання як страхувальником, так і органами Фонду: від прийняття рішення щодо його оплати, розрахунку, подання заяви-розрахунку, проходження коштів через банківські установи до надходження до застрахованої особи.
Але і тут, для того щоб застрахована особа своєчасно отримала допомогу, страхувальник повинен провести списання грошей на особистий рахунок застрахованої особи або отримати готівкою і видати за відомістю.
Фонд як страховик своєчасно виконує свої зобов’язання перед страхувальником в терміни та у відповідності до вимог чинного законодавства, але відсутність контролю за проходженням механізму оплати лікарняного як з боку застрахованої особи (профспілкових органів), так і комісії (уповноваженого) із соціального страхування часто призводить до того, що лікарняні листки місяцями лежать на столі бухгалтера, і роботодавець такі виплати застрахованій особі взагалі не проводить.
У разі виникнення подібних ситуацій, спірних питань просимо звертатися до спеціалістів на безкоштовну «гарячу телефонну лінію» управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Київській області за номером: 0-800-50-77-09.